الگوی کارت امتیازی متوازن32 (BSC):

تکنیک امتیازی متوازن، یک سیستم مدیریت راهبرد و ارزیابی عملکرد می باشد که ماموریت و راهبرد سازمان را به یک مجموعه ی متوازن از سنجه های عملکرد جامع ترجمه می نماید.تکنیک امتیازی متوازن، که در دهه 1990 توسط کاپلان و نورتون ابداع گردید، یکی از معروفترین ابزارها و فناوریهای مدیریت در عمل می باشد (Greiling; 2010).

عبارت متوازن در تکنیک امتیازی متوازن به معنای ایجاد توازن بین معیارهای مالی و غیرمالی، معیارهای درون نگر و برون نگر و همچنین معیارهای پیش نگر و پس نگر می باشد.تکنیک امتیازی متوازن منظر مالی سنتی را با دیگر منظرهای غیرمالی ازقبیل رضایت مشتری، فرآیند داخلی کسب و کار و همچنین آموزش و رشد تکمیل می نماید.تکنیک امتیازی متوازن، جزء لاینفک شناسایی ماموریت، فرموله کردن راهبرد و اجرای فرآیند با تاکید بر ترجمه ی راهبرد به مجموعه سنجه های مالی و غیر مالی مربوطه است.ترجمه ی راهبرد توسط تکنیک امتیازی متوازن بر مبنای چهار وجه متمایز انجام می شود (Bose; 2007).درواقع، الگوی کارت امتیازی متوازن، روشی است که برای مدیران شرایطی را فراهم می سازد تا بتوانند چارچوبی جامع برای تفسیر و ترجمه چشم انداز و راهبرد شرکت در قابل مجموعه ای از سنجه های عملکرد ارائه دهند.شرکتها و سازمانهای بسیاری در سرتاسر دنیا از این تکنیک در جهت دستیابی به اهداف خود استفاده می کنند و به نتایج بسیار مطلوبی دست می یابند.در تحقیقات انجام شده، مشخص گردید که به واسطه ی بکارگیری این مدل، نقاط قوت و ضعف سازمان شناسایی و فرصتهای بهبود مناسبی نیز فراهم می شود.

دو عنصر کلیدی تکنیک امتیازی متوازن عبارتند از:

  • دسته بندی انواع مشابه سنجه ها در یک گروه
  • محدود کردن سنجه ها و ارتباطات میان آنها که موجب شفافتر شدن آنها می شود.در این باره باید ارتباط شفاف در سراسر سازمان ایجاد شود تا موجب مدیریت تغییر موثر گردد (Papalexandris et al; 2004).چارچوب مدل کارت امتیازی متوازن مطابق شکل صفحه قبل می باشد.

 

2-2-9) توسعه مفهوم کارت امتیازی متوازن توسط کاپلان ونورتن

در جدول زیر به توسعه مفهوم کارت امتیازی متوازن از نظر ابداع کنندگان آن به صورت خلاصه اشاره شده است.

 

جدول(2-4) توسعه مفهوم کارت امتیازی متوازن توسط کاپلان ونورتن( ;2014 Hoque)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سال/نوع تحقیق عنوان کار تحقیقاتی برخی زمینه های تحت پوشش
1992/مقاله کارت امتیازی متوزان-معیاری برای اندازه گیری عملکرد 1.معرفی کارت امتیازی متوازن به عنوان یک روش اساسی در ارزیابی عملکرد.

 

2.کارت امتیازی متوازن یک روش مناسب برای سنجش معیار های مالی وغیر مالی عملکرد.

3.معرفی 4 جنبه مالی، مشتری، فرایند های داخلی تجارت، نوآوری ویادگیری دراین روش

4.تاکید براین نکته که کارت امتیاری متوازن یک نگاه بلند مدت رو به جلو دارد.

1993/مقاله استفاده از کارت امتیازی متوازن در عمل 1.کارت امتیازی متوازن نه تنها روشی برای ارزیابی عملکرد است بلکه، یک سیستم ایجاد انگیزه برای دستیابی به موفقیت است.

 

2.کارت امتیازی متوازن می تواند بیشترین تاثیر را درایجاد فرایند های تغییر سازمانی داشته باشد.

3.شناسایی عوامل حیاتی در موفقیت سیستم کارت امتیازی متوازن.

4.طراحی سیستم کارت امتیازی متوازن متناسب با چشم انداز، فرهنگ و فناوری شرکت.

1996/کتاب کارت امتیازی متوازن ترجمه استراتژی به عمل 1.تیدیل کارت امتیازی متوازن از یک سیستم ارزیابی عملکرد به یک سیستم سنجش دستیابی به استراتژی های  سازمان.

 

2.شناسایی چهار گام اصلی در اجرای موفقیت آمیز  کارت امتیازی متوازن.

3.طبقه بندی جدید از فرایند های داخلی تجارت  و یادگیری ورشد(انتقال نوآوری به فرایند های داخلی کسب وکار واضافه کردن عنصر رشد به آموزش کارکنان).

4.ابعاد چهار گانه با هم نیز ارتباط علت ومعلولی دارند برخلاف قبل که فقط با استراتژی و چشم انداز مرتبط بودند.

2001/کتاب سازمان متمرکز براستراتژی-  چگونه کارت امتیازی باعث پایداری شرکت ها در محیط رقابتی می شود. 1.تبدیل استراتژی به معیار های عملیاتی(طراحی نقشه راه) 2.ایجاد هماهنگی برای افزایش هم افزایی در واحد های کسب وکار.

 

3.ایجاد آگاهی استراتژیک، تعریف اهداف فردی و تیمی وارزایابی متوازن از فعالیت ها.

4.ایجاد استراتژی به عنوان یک فراین مستمر: برنامه ریزی، بودجه بندی، بازخورد و یادگیری.

5.تغییرات منسجم یافته از طریق رهبری.

 

2004/کتاب نقشه استراتژی/ چگونگی تبدیل دارایی نامشهود به دارایی مشهود 1.نقشه استراتژی به صورت بصری.

 

2.تشریح آنچه انجام باید انجام گیرد و آنچه نباید انجام بگیرد.

3.کمک می کند سازمان درگیر در استراتژی گردد.

 

2006/کتاب استفاده از کارت امتیازی متوازن برای ایجاد هم افزایی در شرکت های بزرگ 1.هماهنگی: منبع ارزش اقتصادی.

 

2.ساختار واستراتژی شرکت.

3.هماهنگی استراتژی مالی و مشتری.

4.هماهنگی بین استراتژی های فرایند های داخلی و یادگیری و رشد (استراتژی های یکپارچه)

5.هماهنگی با شرکای خارجی.

6.مدیریت هماهنگی فعالیت ها.

7.هماهنگی جتمع استراتژیک

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

تاثیر هوش تجاری بر عملکرد بازرگانی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری استان گیلان


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : امتیازی ,متوازن ,کارت ,استراتژی ,عملکرد ,تکنیک ,کارت امتیازی ,امتیازی متوازن ,تکنیک امتیازی ,ارزیابی عملکرد ,امتیازی متوازن، ,کارت امتیازی متوازن ,تکنیک امتیازی متوازن ,تکنیک امتیازی متوازن، ,توسط کاپلان ونورتن
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سینا فخری کولر گازی ال جی بانه فروشگاه ام آر کالا و خدمات خسته دریافت گلچین جدیدتربن ها و بهترین ها تست سامانه اطلاع رسانی کارگاه های روان شناسی و مشاوره در تهران دانلودیک John